Blog OKULUX

dr n. med. Mariusz Koziak

Astygmatyzm oka

Astygmatyzm jest to zaburzenie widzenia spowodowane wadą w budowie oka, uniemożliwiającym skupienie promieni światła w jednym punkcie. Wada ta może występować już w młodym wieku i dotyczy prawie 30% amerykańskich dzieci w wieku 5 – 17 lat.

Astygmatyzm można podzielić na wrodzony i nabyty oraz na krótkowzroczny (najczęstszy), dalekowzroczny oraz mieszany.

Do najczęstszy objawów astygmatyzmu należą:

– niewyraźne widzenie, szczególnie po długiej pracy z bliska (komputer, telefon, książka),

– rozdwojone widzenie,

– ból głowy,

– nadwyrężanie wzroku, mrużenie oczu,

– problemy z jednoczesnym dostrzeganiem przedmiotów położonych blisko i daleko

Astygmatyzm może mieć wiele przyczyn, takie jak: podłoże genetyczne, źle zagojone urazy oka, stożek rogówki, nieodpowiednia higiena wzroku (czyli zbyt długa praca przy komputerze czy komórce), zła dieta.

Najistotniejszą sprawą przy leczeniu astygmatyzmu jest jego wczesne wykrycie oraz dobranie specjalistycznych okularów bądź soczewek kontaktowych, gdyż nieleczony astygmatyzm z czasem może się pogłębiać. Równie istotne przy zapobieganiu pogłębiania się tej wady jest odpowiednia higiena narządu wzroku. Ważne, aby w codziennym życiu:

– unikać niezdrowych pokarmów mogących powodować stan zapalny organizmu,

– unikać zbyt długiej ekspozycji oczu na światło UV oraz niebieskie światło pochodzące z urządzeń elektronicznych (komputer, tablet, komórka),

– stosować dietę bogatą w witaminy, minerały oraz antyoksydanty, które wspomagają pracę narządu wzroku,

– być aktywnym fizycznie,

– nie palić papierosów,

– ograniczać spożywanie alkoholu

Zapobiegając rozwojowi astygmatyzmu ale również innym problemom ze wzrokiem, należy szczególnie pamiętać o diecie bogatej w owoce i warzywa. Zawierają one substancje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku, takie jak witamina C, E oraz A, cynk, kwasy omega-3, luteina, zeaksantyna oraz inne antyoksydanty, do których należą karotenoidy czy likopen. Najwięcej witamin i składników odżywczych korzystnie wpływających na nasz wzrok znajdziemy w marchwi, dyni, jabłkach, winogronach, borówkach, pomidorach, owocach czarnego bzu i czarnych porzeczkach. Najlepiej spożywać 5 porcji warzyw i owoców dziennie.

Kategorie: astygmatyzm - różne