Blog OKULUX

dr n. med. Mariusz Koziak

Antyoksydanty

Od wielu lat wiadomo, jak ważna dla naszego zdrowia jest odpowiednia dieta. Różnorodne posiłki, podczas których dostarczamy organizmowi niezbędnych składników odżywczych wspomagają leczenie, a także zapobiegają rozwojowi wielu chorób.
Zaleca się spożywanie 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Istotne jest, aby nasza dieta była zróżnicowana, ponieważ każdy produkt w odmienny sposób wspomaga funkcje naszego organizmu.
U podstawy wielu chorób leży nadmierna oksydacja tkanek związana z produkcją wolnych rodników. Ważne jest, aby nasza dieta była bogata w naturalne antyoksydanty, których źródłem są przede wszystkim owoce i warzywa.
W poniższej tabeli przedstawiamy najważniejsze dla naszego zdrowia antyoksydanty, ich źródło w pokarmach a także działanie na organizm człowieka.

Antyoksydant Źródło Działanie
Witamina C Jabłka, banany, brokuły, cytrusy, truskawki Witamina C chroni tłuszcze komórkowe przed toksyczną oksydacją, zmniejsza stężenie kwasu moczowego oraz wykazuje szerokie działanie przeciwzapalne. Regularne spożywanie znacząco zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.
B-karoten Zielone warzywa liściaste, marchew, bataty, oliwa z oliwek Jest to rozpuszczalna forma witaminy A, niezbędnej w procesie widzenia, szczególnie wpływa na ostrość widzenia po zmroku.
Likopen Pomidory, morele, grejpfruty, arbuz, papaja, marchew Dzięki swoim działaniom przeciw utleniającym zmniejsza ryzyko chorób degeneracyjnych oczu. Dodatkowo wykryto jego znaczenie przy zapobieganiu chorób sercowo-naczyniowych, czy otyłości
Ksantofile (luteina i zeaksantyna) Kukurydza, papryka, szpinak, marchew, jaja, , kiwi, winogrona, pomarańcz, cukinia. Ksantofile są bardzo ważnymi antyoksydantami dla narządu wzroku, gdyż kumulują się przede wszystkim w siatkówce oka. Działają neuroprotekcyjnie oraz pełnią funkcję przeciwzapalną, dzięki czemu hamują progresję zwyrodnienia plamki żółtej, a także retinopatii cukrzycowej.
Polifenole (flawony i flawonoidy) Ziarna, wino, winogrona, pietruszka, cytryna, pomarańcz, mandarynki Polifenole wykazują działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne oraz neuroprotekcyjne. W wielu badaniach wykazano ich korzystny wpływ na zapobieganie rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, a także cukrzycy.
Antocyjany Jagody, winogrona, pomidory Antocyjany poprzez swoje działanie antyoksydacyjne mają udowodnioną rolę w prewencji chorób nerwowych oraz sercowo-naczyniowych. Przyjmowanie pokarmów bogatych w antocyjany zmniejsza progresję chorób oczu, cukrzycy oraz otyłości

 

1) Antioxidants: Characterization, natural sources, extraction and analysis; Mircea Oroian, Isabel Escriche; Elsevier 04.2015
2) Lutein and Zeaxanthin-Food Sources, Bioavailability  and Dietary Variety in Age-Related Macular  Degeneration Protection; Eisenhauer B, Natoli S, Liew G, Flood VM; Nutrients,2017 Feb 9;9(2).
3) Putative protective role of lutein and zeaxanthin in diabetic retinopathy.; Neelam K, Goenadi CJ, Lun K, Yip CC, Au Eong KG; Br J Ophthalmol.2017 Feb 23. pii: bjophthalmol-2016-309814.
4) Fruits and vegetables that are sources for lutein and zeaxanthin: the macular pigment in human eyes; O. Sommerburg, J. Keunen, A. Bird, and F. J G M van Kuijk; Br J Ophthamol 1998 Aug; 82(8): 907–910
5) Lycopene and risk of cardiovascular diseases: A meta-analysis of observational studies.; Song B, Liu K, Gao Y, Zhao L, Fang H, Li Y, Pei L, Xu Y; Mol Nutr Food Res. 2017 Mar 20.

Kategorie: różne